RBF Östersundshus 16 – Kvarn- och Roddarvägen ingår i Riksbyggen. Vår förening består av 68 hushåll och husen är byggda på 60-talet.

Denna föreningshemsida är tillsammans med Riksbyggens hemsida den officiella informationskanalen för medlemmar och förtroendevalda.

Viktiga styrelsebeslut, kontaktuppgifter samt information om fester, sammankomster och annat roligt som händer inom föreningen läggs ut här på hemsidan och i Facebook-gruppen: Riksbyggen RBF Östersundshus 16.
På vår Facebook-sida kan du som medlem även snabbt få kontakt med din grannar för att ställa frågor, diskutera eller annonsera.

Historia

Lugnvik tillhörde först Ås kommun, och från 1952 Rödöns kommun, men inkorporerades i Östersunds stad år 1954.

Det gamla Lugnvik, med trähusbebyggelse av typen ”egnahem”, byggdes upp främst under 1920-talet och var då en typisk arbetarstadsdel. Lugnvik kallades tidigare även för ”Texas”, med anspelning på Vilda västern, dels för buslivet där på dansbanorna under 1930-talet, och dels för buslivet under raggar-epoken som började i slutet av 1950-talet.

Större delen av det moderna Lugnvik byggdes i mitten på 1970-talet under miljonprogrammet, och ser ut därefter, där finns bland annat ett flertal höghus. 1979 byggdes Lugnviks senaste större bostadsområde; Östersem, ett typiskt radhusområde bestående av 81 radhus med en gemensam fritidslokal. Området byggdes mellan Semsån, Källsprångsvägen och Norra Åsvägen.

Källa: Wikipedia